Lite mer bilder...

Tiden går fort, Herman har redan blivit 3 veckor!
Det är fortfarande väldigt mycket upp och ner. Herman sover när han vill och det har till vår glädje blivit mer på nätterna men ibland envisas han med att vara vaken då... Jag försöker sova på dagarna när han sover men det är inte lätt att strunta i allt annat som borde göras och sova... På kvällarna brukar Thomas vara vaken med Herman så jag får sova lite innan natten börjar!

   



Vi har lite viktnoja här hemma också. Herman hade gått ner i vikt och måste gå upp, själv måste jag gå ner!
Vi tror att anledningen till att lillfisen skriker är att han är hungrig, så nu ger vi mer ersättning och försöker att amma mycket. Tycker att det känns jobbigt med amningen. Det gör ont och vi blir inte av med amningsnappen. Ersättningen har vi börjat ge i nappflaska nu och det fungerar superbra. Svårt att veta hur man ska göra... Försöka helamma, ger ersättning och amma eller övergå till att bara ge ersättning.... Någon med erfarenhet??
Det känns ju så bökit med ersättningen också, man ska upp och koka vatten som ska svalna, blanda med pulver och då har Herman skrikit sig sönder och samman!

När vi var på bvc vägde jag mig, hade då gått ner 14 kg, inte illa men det är minst 8 kg kvar!

I dag är det alla hjärtans dag och den ska jag såklart spendera med mina kärlekar! Nu ska vi snart dra i gång ett pirogbak och sen blir dt soppa och pannkakor :)

Kommentarer
Postat av: Karro

Hej Malin!

Det finns ersättning på tetrapack (200 ml)som man häller upp önskad mängd i nappflaskan och sen värmrer i micron. Jättesmidigt och bra att använda på natten när man inte orkar blanda till pulver. Står sig öppnad förpackning i kylen i två dygn.

Lycka till vad du än väljer, amma eller ersättning. KRAM från Karolin.

Postat av: Therése Larsson

Hej Isac!

Det fungerar jättebra att göra storkok på ersättning och ställa i en bringare i kylen. Jättesmidigt, bara ta den mängd man behöver och värma i micron.

Läste din förlossningsberättelse.. Jag grät när jag läste. Vilken kamp. Tur att belöningen blev en underbar liten Herman som jag förövrigt längtar efter att få träffa! Er också såklart!:)

Stor kram/Larsson

2010-02-14 @ 15:46:47
Postat av: malin - mamma till sam

Hej Malin!

Amningen ger ju inte lika bra mättnadskänsla som ersättning, men testa att kombinera som du gör!

Mitt tips är att köpa en termos och koka upp vatten som sedan svalnas av... så när du behöver ersättning är vattnet kokat och lagom för att snabbt få mat till Herman! Lycka till! kram

2010-02-14 @ 21:35:25
Postat av: Elin

Jadu..du lär få en hel del tips, prova det som funkar bäst för er!! Jag skulle nog ha kämpat på med amningen, men inte till vilket pris som helst. Amma först å ge ersättning efteråt så han blir mätt. Alternativt pumpa ur bröstmjölk å ge det i nappflaska någon gång/dygn för att vila bröstvårtorna lite. Kan vara lite extra bök, men jag hade en kompis som gjorde så ett tag (pga grym smärta vid amning) sen kunde hon återgå till amningen igen. Lycka till med vad ni än väljer!! Kram

2010-02-15 @ 07:20:13
Postat av: Mary

Hej! Du har redan fått tips och som tidigare skriver så har storkok funkat för oss. Kokar i vattenkokaren som jag låter svalna och sedan gör jag klart tre-fyra flaskor innan sovdags och sedan går jag bara upp och värmer i mikron. Har funkat och fungerar jättebra :-)

2010-02-15 @ 08:05:13
URL: http://frokenkrumbukta.blogg.se/
Postat av: Therése

Elvira tappade också vikt i början för att vi inte fick till det med amningen. Det vände efter 3 veckor. Vi fick använda amningsnapp tills Elvira var 2 månader gammal. Visst, det var lite bökigt och framförallt tog amningen lång tid men halleluja för mina bröstvårtor! Dem blödde och blev såriga med nappen så jag vågar inte ens tänka på hur det hade blivit utan den. Elvira (och jag) var ingen hejare på amningsteknik. Pumpa för mig var ännu smärtsammare.



Ger ni honom några magdroppar? Det är lätt att de sväljer mycket luft både med amningsnapp och från flaska. Vi använde Minifom och märkte en klar förbättring på magknipsfronten. Du kan ju höra efter på ditt BVC.



Det är sannerligen inte lätt i början men man lär sig hela tiden och kom ihåg att Herman kunde inte ha en bättre mamma och pappa än er. <3

2010-02-15 @ 21:17:04
URL: http://viripiri.blogspot.com
Postat av: Sara

Känner igen det där med amningsnappar, ömma bröst och omätt bebismage=) Amma är bäst, men inte till vilket pris som helst anser jag! Amningen krånglade för mig men jag kämpade på så gott jag kunde. Nora fick aldrig till rätta tekniken och började vänja sig mer och mer vid flaskan och ersättning... Viktigaste är att göra så att det känns rätt för er! Jag delammade i 4mån tror jag. Ammade först det som fanns och gav ersättning efteråt. Var vi ute på vift hade jag med mig kokt avsvalnat vtn i termos + pulver till ers. Man får hitta lösningar som passar och känns rimliga. Må så gott och ta hand om varandra! Kramis

2010-02-16 @ 11:54:24
URL: http://sara80.blogg.se/
Postat av: Nina

Så söt liten gosse ;)

Det är jobbigt i början att amma, min gosse äter ca varannan timme natt och dag men jag kämpar på, vet ju att det blir bättre ju äldre han blir ;) Han somnar också mitt i maten och då vaknar han ju fort igen och vill ha mer!

Har du mycket mat så pumpa ur och frys in så kan Tomas ge honom det på flaska sen så du kan vila eller sova eller göra nåt annat ;)

Så gjorde jag med Natta och så gör jag nu med!

Lycka till Malin!

2010-02-16 @ 12:24:03
Postat av: Sofie Alvarsson

Vilka fina foton Malin. Herman är så söt! Känn ingen panik över din vikt. Den kommer att gå ner med tiden. Särskilt om du fortsätter amma. Jag väger nu tre kilo mindre än när jag blev gravid och det tycker jag faktiskt inte alls är roligt. Försöker äta så mycket jag kan men det verkar inte hjälpa. Och just nu är Alvar förkyld och vägrar äta så nu helammar jag honom igen. Hoppas han blir frisk snart så att han börjar äta mat igen. Det funkade helt ok innan sjukdomen började. Lycka till med er matning vad ni nu väljer. Kramar

2010-02-16 @ 22:09:57
Postat av: Caroline

Hej! jag tycker du ska göra det som känns bäst men vi gjorde både och. Man kan koka vatten och hälla upp i en flaska o ställa i kylen och så blandar du kokat varmt vatten och det som stått i kylen till lagom temperatur :) jag ammade tills hon var tre månader sen ammade jag lite först o sen gav jag ersättning efter men kolla vad som funkar bäst men du ska ju inte amma dej helt slut!

Lycka till!

2010-02-17 @ 13:30:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback